Resepi Swiss Roll Dengan Jem

Monday, September 7, 2020

Resepi Swiss Roll Dengan Jem


 



Ini eksperimen kali ketiga saya membuat swiss roll yang gebu dan lembut, tanpa rasa telur.

Kali pertama saya cuba buat swiss roll kopi, tapi disebabkan sukatan adunan yang tak berapa tepat swiss roll saya jadi tak gebu dan agak lembap.

Tapi rasanya okey.  Swiss roll kopi lain kali saya akan share video dan resepinya.

Kali ni saya nak share cara membuat swiss roll asas dengan menggunakan inti jem saja.


Saya takde lah suka sangat makan swiss roll yang dibeli dikedai tu sebab kadang-kadang swiss rollnya rasa telur.

Lepas pengalaman membeli swiss roll Rasberi yang kuat rasa telurnya beberapa bulan yang lepas, kami terus tak nak dah beli swiss roll lagi.

Tapi terliur betul bila nampak Youtuber lain membuat swiss roll.  Tak sabar pulak nak cuba buat sendiri.

Buat swiss roll ni sebenarnya tak susah mana pun, cuma masalah biasa yang dialami ialah kulit swiss roll yang melekat pada kertas pembakar yang digunakan untuk membalut swiss roll tu.

Kenapa kulit swiss roll ni suka sangat melekat pada kertas pembakar ye?  Hihi..

Macam-macam tips saya jumpa bila saya Google macam mana nak elak swiss roll ni melekat kat kertas pembakar selepas dibalut.  

Haih..jenuh tangan ni asyik nak slide down kat phone nak cari maklumat punye pasal.

Ada bakers yang tips untuk tabur kertas pembakar dengan gula aising/powdered sugar untuk elak melekat.

Saya belum pernah cuba, tapi logiknya gula akan tetap cair/menais bila terkena wap panas dari swiss roll ni.

So, disebabkan kurang meyakinkan, saya pun abaikan tips ni.

Tips lain pulak, jangan gulung swiss roll ni waktu masih panas, gulung waktu dah suam-suam manja je.

Hmm, nampak meyakinkan sikit, jadi saya pun dengan semangatnya cuba la tips ni.

Alahai, sedih tengok bila bukak je kertas pembakar, abis terkoyak semua kulit swiss roll saya yang licin tu. 

Dah la waktu ni saya pun buat recording untuk Youtube, jadi terpaksa berhenti recording separuh jalan.




Kecewa betul bila eksperimen asyik gagal.

Tapi saya tak putus asa, masih juga gigih nak hasilkan swiss roll yang "perfect" mengikut expectation saya.

Dalam pada tu, saya terjumpa satu website ni bagi tips yang swiss roll kalau tak balut dengan kertas pembakar pun takpe, dan ianya tak perlu pun gulung sewaktu ianya masih panas.

Dah sejuk pun boleh gulung, asalkan ratio untuk adunan swiss roll ni betul supaya keknya kekal lentur walaupun dah sejuk.

Baker tu pun bagitau, masalah kebanyakan resepi swiss roll ni ialah kandungan tepung yang terlalu banyak menjadikan kek tak cukup anjal untuk digulung.

Sebenarnya saya pun setuju dengan fakta ni, sebab adunan swiss roll dibakar menggunakan dulang pembakar, bukannya loyang kek, jadi ianya tak perlu tepung yang banyak untuk support struktur kek tu.


Adunan asas swiss roll ni sebenarnya lebih kurang je dengan adunan kek chiffon.

Cuma kalau adunan kek chiffon tu suh pakai 1 cawan tepung, untuk swiss roll cuba kurangkan jadi 3/4 cawan je.  Macam tu la lebih kurang.

Bila dah kata adunan chiffon, maknanya kenalah asingkan putih dengan kuning telur untuk dipukul berasingan.

Putihnya dibuat meringue sehingga bertanduk (medium peak). Saya suka medium peak sebab pada saya tahap meringue untuk medium peak mempunyai kandungan buih yang paling optimum untuk membuatkan kek naik dengan cantik sewaktu dibakar.

Kalau nak tau meringue dah okey ke tak, boleh cuba terbalikkan mangkuk.

Kalau buih stabil dan tak meleleh atau jatuh dari mangkuk bermakna meringue anda dah okey.


Untuk resepi swiss roll saya kali ni, saya gulung swiss roll saya sewaktu keknya dah sejuk, dan memang betul, swiss roll saya sikitpun tak retak.

Tapi kulit swiss roll ni sememangnya sangatlah lembut.

Even saya terpegang sikit dengan tangan pun melekat. 

Saya balut swiss roll saya menggunakan cling wrap.

Mungkin kalau anda nak cuba pakai kertas pembakar jugak, saya cadangkan cuba pakai yang jenis non-stick tu.  

Mungkin boleh.

Kena trial and error baru tau teknik mana yang terbaik.


Untuk kek yang menggunakan meringue, saya cadangkan anda buat adunan untuk kuning telurnya dahulu sebab meringue kalau ditinggal lama bahagian bawahnya akan jadi berair.


Seperti biasa, untuk visual instructions, tonton video yang saya upload di channel Youtube saya ni yea:




Untuk resepi bertulis, jom semak resepi swiss roll versi saya di bawah.




RESEPI SWISS ROLL BERJEM


Kategori : Kek



Bahan-bahan:


Untuk Adunan Tepung


5 biji kuning telur Gred A - suhu bilik

1/4 cawan gula kastor/gula pasir halus  | 50 gram

1/4 sudu teh garam  | 1 gram

1/4 cawan minyak jagung  | 60 ml

1/4 cawan susu penuh krim/susu segar  | 60 ml

1 sudu teh esen vanila

3/4 cawan tepung gandum  | 96 gram

1 sudu besar tepung jagung  | 7.5 gram

1/2 sudu teh baking powder  | 2 gram


Meringue


Putih telur dari 5 biji telur Gred A - suhu bilik

1/2 sudu besar jus lemon/cuka makan/1 sudu teh krim of tartar

1/3 cawan gula kastor/gula pasir halus  | 70 gram


Jem Blueberi/Strawberi/Nutella/Madu secukupnya



Cara Membuat:


Ayak tepung gandum, tepung jagung bersama baking powder 2 kali supaya lebih ringan.

Asingkan kuning telur ke dalam sebuah mangkuk pengadun.  Tambah garam dan gula kastor/gula pasir halus.  Whisk hingga gula larut dan kuning telur sedikit pucat.

Masukkan minyak jagung, susu penuh krim/susu segar dan esen vanila.  Whisk hingga sebati.

Akhir sekali, masukkan campuran tepung yang telah diayak dan whisk hingga sebati dan tiada tepung yang tak tercampur dalam adunan.

Ketepikan dulu adunan untuk menyediakan meringue.


Pastikan mangkuk yang digunakan untuk membuat meringue kering dan bersih dari habuk atau cecair.

Campurkan krim of tartar/jus lemon/cuka makan bersama putih telur dan pukul dengan kelajuan sederhana hingga berbuih halus, lebih kurang 1 minit.

Masukkan gula kastor/gula pasir halus sedikit demi sedikit dengan 3 peringkat dan pukul hingga gula larut, lebih kurang 1 minit setiap kali selepas masukkan gula.

Setelah masukkan gula untuk peringkat yang terakhir, pukul lagi hingga meringue bertanduk dan kilat.  Bila angkat pemukul ke atas, meringue akan nampak bertanduk yang tegak dan pejal.


Masukkan 1/3 meringue ke dalam adunan kuning telur dan gunakan whisk untuk kaup balik adunan hingga sebati.  Gaul dengan perlahan untuk elak buih-buih meringue pecah.

Masukkan adunan kuning telur ke dalam mangkuk berisi meringue dan kaup balik pakai spatula.  Jangan terlebih adun, sebab nanti makin banyak buih-buih meringue akan pecah.  Cukup sekadar sebati dan tiada tompok-tompok meringue yang belum bercampur sebati.

Alas loyang pembakar, saya gunakan saiz 36 cm (panjang) X 25 cm (lebar) X 2 cm (tinggi) dengan kertas pembakar.  Sisihkan bahagian tepi loyang supaya mudah nak keluarkan kek dari loyang nanti.

Tuang adunan kek dan ratakan ke seluruh loyang menggunakan cake scrapper atau spatula.  Hentak loyang beberapa kali untuk memecahkan buih yang besar.

Bakar kek di dalam ketuhar yang telah dipanaskan selama 10 minit pada suhu 170℃ selama 20 ke 30 minit, menggunakan api atas bawah di rak tengah.  

Cucuk bahagian tengah kek dengan lidi pencucuk/cake tester, kalau dah bersih bermakna kek telahpun masak.  Atau, tekan bahagian tengah kek, kalau ianya menganjal semula bermakna kek telah masak.


Keluarkan kek dari ketuhar dan keluarkan kek dari loyang pembakar (angkat bahagian tepi kertas pembakar) dan sejukkan di atas redai sehingga kek sejuk (lebih kurang 12 minit).  Buka bahagian tepi kertas pembakar yang melekat pada bahagian tepi kek.

Setelah kek sejuk, letak sehelai kertas pembakar yang lebih besar dari saiz kek di atas kek, pegang dengan kuat di kedua bahagian hujung kertas pembakar yang melekat pada kek dan yang baru diletakkan di atas kek kemudian terbalikkan kek dengan cepat.  Ini untuk mengubah kedudukan bahagian bawah kek di atas dan bahagian atas kek di bawah.

Pindahkan kek ke atas papan pencanai yang lebar dan tanggalkan kertas pembakar yang melekat pada bahagian bawah kek. 

Trim bahagian tepi kek supaya lebih kemas (optional).  Kalau nak makan sendiri tak payah trim pun takpe.  Kemudian, di satu bahagian hujung yang pendek, buat 3 kelar dengan jarak 1 cm antara setiap kelar manakala untuk bahagian hujung yang pendek lagi satu, buat potongan serong supaya kek tergulung dengan kemas nanti.  Pastikan bahagian kek yang dikelar berada paling dekat dengan anda supaya mudah nak menggulung kek.

Sapukan jem secukupnya dan gulungkan kek dengan menolak kek menggunakan kertas pembakar yang berada di bawah kek.  Tekan bahagian hujung bawah kek dengan pembaris supaya kek bulat dan tak jadi leper.

Sediakan cling wrap secukupnya untuk menggulung kek, kemudian pindahkan kek ke atas cling wrap dan gulung dengan rapat.

Sejukkan kek selama 2 ke 3 jam di dalam peti sejuk sebelum dipotong.




0 comments :

Post a Comment