Cara Membuat Ekstrak Pandan dari Daun Pandan

Friday, September 1, 2023

Cara Membuat Ekstrak Pandan dari Daun Pandan


 


Assalamualaikum readers...


Biasanya kalau kita nak guna jus pandan dalam apa jua resepi, seperti kuih talam, apam dan kek, kita akan gunakan jus pandan yang diambil dari daun pandan yang dikisar bersama air kemudian ditapis sebelum digunakan.  Jus pandan ini warnanya lebih kelam, dan lebih cair, bergantung juga kepada berapa banyak daun pandan yang digunakan.



Beberapa bulan lepas saya mendapat request untuk resepi bahulu tradisi yang menggunakan jus pandan.  Lama saya biarkan sebab nak ambil masa untuk berfikir dan mencipta resepi.  Saya kurang mahir membuat kuih tradisi macam bahulu ni, sebab tu kena ambil masa sedikit untuk membuat eksperimen. Hehe... Setahu saya, adunan bahulu ni lebih kurang sama dengan adunan kek span atau genoise, yang tak menggunakan minyak.  Kuantiti tepungnya juga sedikit supaya bahulu tidak mampat.  Kalau ikut resepi bahulu asli, baking powder atau ovalet tidak digunakan.  Memang bahan asasnya ada tiga sahaja - tepung, telur dan gula.  Dalam pada berfikir nak cipta resepi ni, saya terfikir hendak menggunakan ekstrak pandan sebab rasa pandannya lebih pekat dan tidak perlu letak banyak seperti kalau kita gunakan jus pandan.  Jadi, hasil carian beberapa resepi di google, saya adaptasi sedikit tentang cara-cara membuat ekstrak pandan yang mudah di rumah.


Tonton Video di Sini :




Perbezaan antara ekstrak pandan dengan jus pandan ialah, ekstrak pandan ialah mendapat yang terhasil apabila jus pandan direhatkan dalam peti sejuk selama sekurang-kurangnya 24 jam.  Selepas jus pandan direhatkan, anda akan dapati akan ada dua lapisan, lapisan bawah yang berwarna hijau gelap manakala lapisan atas berwarna hijau muda atau kekuningan.  Semakin lama jus pandan direhatkan, ekstrak pandan akan menjadi lebih pekat.  Sementara jus pandan tadi ialah jus yang terhasil apabila daun pandan dikisar bersama air.  Jus pandan tidak perlu direhatkan dan boleh terus digunakan.  Jadi, kepekatan jus pandan lebih cair berbanding ekstrak pandan dan perlu letak dalam kuantiti yang lebih banyak untuk mendapatkan rasa pandan yang lebih menyerlah.

Ekstrak pandan ni banyak kegunaannya.  Antaranya ialah untuk membuat kek mentega, pandan buttercream, kek chiffon, muffin, roti, bahulu pandan atau kuih muih seperti apam puteri ayu.

Ekstrak pandan ini boleh bertahan dalam 5 hari dalam peti sejuk.  Semakin lama ekstrak pandan ini disimpan, maka ekstraknya akan menjadi semakin pekat ya.

Selamat mencuba!



Ekstrak Pandan





Kategori : Lain-lain

Masa Penyediaan : 10 minit

Masa Rehat : 24-48 jam

Jumlah Hidangan : Anggaran 85 ml ekstrak pandan



BAHAN-BAHAN :


100 gm daun pandan (anggaran 25-30 helai daun pandan)

500 ml air (2 cawan)



CARA MEMBUAT :


  1. Basuh bersih daun pandan. Buang bahagian hujung yang berwarna coklat dan bahagian pangkal yang berwarna putih kerana rasanya agak pahit.
  2. Potong daun pandan pendek-pendek.
  3. Masukkan ke dalam pengisar dan tambahkan air.
  4. Kisar sehingga daun pandan halus.
  5. Tapis jus pandan dengan menggunakan penapis berjaring halus.
  6. Tuang jus pandan ke dalam botol dan simpan dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 24 jam.
  7. Selepas 24 ke 48 jam, buang lapisan atas yang berwarna hijau muda atau kekuningan.
  8. Ekstrak pandan ialah mendapan berwarna hijau tua yang terdapat di bahagian bawah.
  9. Ekstrak pandan boleh terus digunakan atau disimpan dalam peti sejuk.

0 comments :

Post a Comment