Resepi Donat Pandan Susu Gebu dan Lembut

Friday, December 1, 2023

Resepi Donat Pandan Susu Gebu dan Lembut


 



Assalamualaikum readers..

Selepas hampir tiga minggu diuji dengan kesihatan yang sedikit terganggu, akhirnya barulah saya dapat meneruskan projek baking, walaupun badan masih agak lemah.  Dah lama mengidam nak makan donat pandan ni, lebih-lebih lagi donat pandan yang bersalut gula dan susu tu. Disebabkan stok daun pandan tiada, saya pakai pes pandan atau pandan emulco saja untuk membuat dohnya.

Donat pandan ini selain teksturnya lembut dan gebu, rasanya lebih harum kerana kita tambahkan pes pandan yang pekat dalam dohnya.  Saya menggunakan susu penuh krim dan susu tepung untuk mendapatkan kombinasi rasa donat yang berperisa pandan dan susu.  Kalau nak guna santan pun boleh, tetapi saya lebih suka menggunakan susu.




Sebelum ini, saya biasa membuat donat yang menggunakan telur sepenuhnya (putih dan kuningnya) atau tanpa telur, dan juga donat kentang tanpa telur.  Kebetulan saya ada menonton beberapa tutorial donat oleh Youtuber Indonesia yang kebanyakkannya lebih suka membuat donat yang hanya menggunakan kuning telur, kerana menurut mereka donat yang menggunakan kuning telur sahaja hasilnya lebih lembut dan donat akan mengembang lebih besar, jadi teksturnya akan lebih ringan.  Lemak pada kuning telur bukan saja membuatkan rasa donat lebih "rich", kandungan lemaknya juga mengurangkan pembentukan jaringan gluten, jadi doh akan dapat mengembang lebih dan menghasilkan donat yang lebih lembut.


Tonton Video di Sini :




Cara Menyimpan Donat Pandan :

  • Donat pandan yang telah diletak topping boleh disimpan pada suhu bilik sehingga 2 hari. Simpan di dalam bekas bertutup, atau boleh masukkan ke dalam plastik roti kecil.
  • Donat pandan yang telah diletak topping boleh juga disimpan dalam peti sejuk di dalam bekas bertutup, atau dalam plastik roti.  Donat boleh bertahan sehingga 1 minggu.
  • Untuk frozenkan donat pandan, goreng donat setengah masak dengan api agak kecil, setelah sejuk susun dalam bekas (jangan ditindih), susun secara menegak. Boleh juga susun di dalam plastik yang bersesuaian.  Frozenkan sehingga 2 bulan.


Cara Menggoreng Donat Frozen :
  • Donat frozen perlu didefrostkan dahulu sehingga lembut atau mencapai suhu bilik.
  • Goreng donat seperti biasa menggunakan suhu sederhana rendah sehingga sedikit kecoklatan.
  • Angkat, toskan minyaknya dan setelah sejuk, bolehlah disalut atau dihias dengan topping.

Donat pandan ini sesuai dijadikan sajian untuk minum petang bersama keluarga.  Kalau pandai deco donat pandan ini dengan topping yang cantik dan menarik, donat pandan ini juga boleh dijadikan buah tangan yang istimewa sebenarnya.  Lain dari yang lain kerana biasanya kita gunakan donat perasa original.  Warna donat pandan ini boleh disesuaikan, kalau anda minat warna hijaunya agak pekat, boleh tambah pewarna hijau.  Tapi saya suka donat pandan yang berwarna hijau lembut, jadi saya tidak menggunakan pewarna hijau, hanya bergantung kepada warna hijau dari pes pandannya sahaja.

Selamat mencuba!




Donat Pandan Susu







Kategori : Kuih Melayu
Masa Penyediaan : 15 minit
Masa Rehat : 1 jam 50 minit
Masa Memasak : 10 minit
Jumlah Hidangan : 12 biji




BAHAN-BAHAN




Donat Pandan :


145 ml susu segar/ susu penuh krim (suam kuku) | 1/2 cawan + 1 sudu besar + 1 sudu teh
36 gm gula pasir halus | 3 sudu besar
2 gm yis segera | 1 sudu teh
1 biji kuning telur gred A
1 sudu teh pes pandan/ pandan emulco
250 gm tepung gandum | 2 cawan
1/4 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh garam
30 gm mentega lembut/ marjerin | 2 sudu besar


Salutan :


55 gm gula icing | 1/2 cawan
30 gm susu tepung | 1/4 cawan


Topping Coklat :


150 gm coklat masakan
1 sudu besar shortening
Coklat urai secukupnya




CARA MEMBUAT




Donat Pandan :


  1. Di dalam mangkuk pengadun, campur bersama susu suam, gula pasir, yis segera, kuning telur dan pes pandan/pandan emulco.  Kacau sebati.
  2. Masukkan tepung gandum, baking powder dan garam.  Adun sehingga terbentuk doh kasar.
  3. Masukkan mentega lembut/ marjerin.  Adun pakai tangan sehingga mentega/marjerin terserap ke dalam doh.  Doh tidak perlu diuli sehingga elastik ya. 
  4. Bulatkan doh, tutup mangkuk dengan cling wrap/ tuala lembap dan rehatkan selama 1 jam.
  5. Selepas 1 jam, tumbuk-tumbuk doh untuk keluarkan gas.
  6. Bahagikan menjadi 12 bahagian (anggaran 40-42 gram setiap bahagian).
  7. Bulatkan setiap bahagian menjadi bebola doh.  Pastikan permukaan bebola doh licin.
  8. Ambil bebola doh yang pertama, salut nipis dalam tepung gandum.  Kemudian, tekan dengan tangan untuk leperkan sedikit.
  9. Gunakan dough scraper untuk tekan doh menjadi leper, dalam 0.5 cm tebal.
  10. Letakkan doh yang telah dileperkan di atas kertas baking yang telah dipotong kecil dan ditabur sedikit tepung supaya tidak melekat.  Ulang hingga selesai.
  11. Tekan doh sekali lagi dengan dough scraper untuk keluarkan gas dan lubangkan bahagian tengahnya dengan menggunakan belakang nozel.  Celup dahulu bahagian belakang nozel dalam tepung supaya tidak melekat.
  12. Tutup dan rehatkan doh donat selama 40 ke 50 minit, sehingga mengembang dua kali ganda.
  13. 5 ke 10 minit sebelum selesai waktu proofing (rehat) doh donat, panaskan minyak masak yang banyak di dalam kuali dengan suhu sederhana rendah.
  14. Goreng donat dengan api sederhana rendah, 2 ke 3 minit setiap bahagian, sehingga sedikit kecoklatan.  Balikkan donat dan goreng lagi sebelah bahagian sehingga sedikit kecoklatan.  Pastikan donat dibalikkan sekali sahaja supaya tidak serap minyak. Kawal suhu sewaktu menggoreng supaya donat tidak hangus ataupun donat akan menyerap minyak jika digoreng dengan suhu terlalu rendah.
  15. Setelah masak, angkat dan toskan minyaknya di atas penapis/ redai. Biarkan donat sejuk.


Salutan :


  1. Campurkan gula icing bersama susu tepung.
  2. Salutkan donat yang telah sejuk dengan salutan.


Topping Coklat :


  1. Cairkan coklat dengan kaedah double boil, atau boleh juga gunakan microwave kalau ada.
  2. Campurkan shortening atau cocoa butter supaya coklatnya kilat dan tidak terlalu pekat.
  3. Celup satu bahagian donat dalam coklat dan salut dengan coklat urai.





0 comments :

Post a Comment