Resepi Ondeh-ondeh Labu Lembut dan Kenyal

Sunday, April 14, 2024

Resepi Ondeh-ondeh Labu Lembut dan Kenyal


 



Assalamualaikum readers...


Ondeh-ondeh atau buah Melaka, sejenis kuih tradisional yang menggunakan tepung pulut, diisi dengan inti gula Melaka yang dipotong kecil dan disalut dengan kelapa parut yang digaul bersama sedikit garam.  Tekstur kuih ondeh-ondeh ini lembut, kenyal, dengan inti gula Melaka yang harum dan manis memang menjadi kegemaran ramai, terutamanya ketika bulan Ramadhan.  Rasa kuih ini tidak muak, apatah lagi dengan rasa salutan kelapa parut yang lemak masin.

Biasanya kuih ondeh-ondeh ini kita jumpa yang versi pandan, tapi kali ini kita buat yang versi labu pula.  Buah labu kuning dikupas kulitnya kemudian direbus atau dikukus sehingga empuk.  Biasanya saya suka kukus saja supaya tidak terlalu lembik.  Selepas itu, kita lecek buah labu tadi menjadi seperti pes, biarkan sejuk sebelum kita campurkan bersama tepung dan garam.  Untuk resepi ini, saya tambahkan sedikit tepung gandum supaya rasanya tidaklah terlalu liat.

Kuih ondeh-ondeh labu ini jujurnya lebih lembut dari versi pandan kerana kita gunakan kelembapan dari labu itu sendiri sewaktu mengadun tepungnya.  Jadi, kita tak tambahkan air untuk membuat dohnya.  Sukatan tepung pulut tu agak-agaklah ya, sebab bergantung juga pada kandungan air pada labu yang dikukus atau direbus tu.  Jadi, kita tambahkan tepung secara bertahap sambil kita uli dohnya.


Tonton Video di Sini :




Inti gula Melaka itu nanti setelah kuih ondeh-ondeh labunya masak akan menjadi cair, walaupun kita simpan kuih dalam peti sejuk.  Kuih ondeh-ondeh ini boleh bertahan pada suhu bilik selama sehari sahaja, manakala baki kuih yang tidak habis kita boleh masukkan dalam peti sejuk sehingga empat hari.  Untuk menikmati kuih ondeh-ondeh yang sejuk, kita boleh keluarkan 30 minit sebelum dihidangkan supaya kuih berada pada suhu bilik, atau kita boleh kukus sekejap, dalam 10 minit sehingga kuih menjadi lembut dan fresh semula.  Pastikan semasa mengukus, lenser dahulu loyang dengan sedikit minyak, atau alas dengan daun pisang dan balut penutup pengukus dengan kain supaya wap air tak jatuh pada permukaan kuih, kalau tidak nanti jadi bonyok dan lembik kuih ondeh-ondehnya.  Tapi kalau agak-agak malas nak panaskan kuih, boleh terus makan je sejuk-sejuk, intinya tetap cair cuma tepungnya akan keras sedikitlah ya.

Memandangkan harga kuih-muih di bazar Ramadhan pun agak mahal sekarang, kita buat sajalah sendiri di rumah.  Lebih jimat dan lebih puas makan.

Selamat mencuba!




Ondeh-ondeh Labu




Kategori : Kuih Melayu

Masa Penyediaan : 15 minit

Masa Memasak : 10 minit

Jumlah Hidangan : Anggaran 35 biji kuih



BAHAN-BAHAN


Salutan Kuih :


120 gm kelapa parut | 1 & 1/2 cawan

4 ke 5 gram garam | 1 ke 1 & 1/4 sudu teh

1 helai daun pandan 



Doh :


270 gm labu | anggaran 1/4 biji saiz sederhana (kukus/ rebus dan lecek halus)

Anggaran 200 gm tepung pulut | 1 & 3/4 cawan dan 1 sudu besar

12 gm tepung gandum | 1 & 1/2 sudu besar

2 gm garam | 1/2 sudu teh


Inti : 

Gula Melaka/ gula nisan secukupnya



CARA MEMBUAT


  1. Potong gula Melaka/ gula nisan kecil-kecil. Yang hancur tu kepal-kepal supaya menjadi bebola kecil.  Susun dalam pinggan atau bekas dan simpan dalam peti sejuk sementara sedia untuk digunakan.
  2. Untuk salutan, gaul kelapa parut bersama garam di dalam mangkuk leper.  Letak daun pandan yang dipotong.  Kukus selama 5 ke 10 minit.
  3. Panaskan air dalam periuk yang bersesuaian dengan api sederhana rendah.  Letakkan sehelai daun pandan yang disimpul.
  4. Untuk doh, satukan labu yang telah dilecek bersama tepung gandum, tepung pulut dan garam.  Satukan sehingga menjadi doh yang lembut tapi tidak melekat di tangan.  Tambah sedikit tepung pulut jika agak lembik atau tambah sedikit air jika doh agak keras.
  5. Cubit sedikit doh dan masukkan inti di tengah.  Tutup doh dengan rapat.  Susun atas loyang atau pinggan yang ditabur sedikit tepung gandum.  Buat sehingga selesai.
  6. Setelah air agak mendidih (simmering), masukkan bebola doh satu per satu, jangan masukkan banyak sekaligus supaya doh mudah masak.  Kacau perlahan untuk elak doh melekat pada dasar periuk.  Rebus sehingga doh timbul pada permukaan air.
  7. Setelah doh timbul, angkat menggunakan penapis atau senduk yang berlubang, toskan air rebusan kemudian golekkan dengan kelapa parut yang telah dikukus.
  8. Siap untuk dihidangkan.



0 comments :

Post a Comment