Resepi Bahulu Pandan Tradisional

Wednesday, September 6, 2023

Resepi Bahulu Pandan Tradisional


 



Assalamualaikum readers...


Resepi kali ini agak istimewa kerana setelah cubaan ketiga barulah saya mendapatkan formula yang tepat untuk mendapatkan tekstur bahulu pandan yang menepati citarasa.  Bahulu pandan merupakan salah satu snek tradisi yang sentiasa menjadi kegemaran ramai.  Walaupun terpaksa bersaing dengan pelbagai jenis pencuci mulut dan kek seperti kek swiss roll, kek lapis mahupun kek yang dihias dengan pelbagai jenis krim dan topping, namun bahulu tetap mempunyai ramai peminatnya.

Adunan bahulu asas terdiri daripada tiga jenis bahan sahaja - telur, gula dan tepung.  Adunannya ringan, tidak menggunakan banyak tepung dan bergantung sepenuhnya kepada telur sebagai pengembang, tidak menggunakan baking powder atau bahan penaik lain.

Cara membuat adunan bahulu sebenarnya lebih kurang sama dengan cara membuat adunan kek span.  Telur dan gula perlu dipukul sehingga betul-betul mengembang dan kental, sebelum dicampur dengan tepung.  Dalam resepi bahulu pandan ini, saya menggunakan ekstrak pandan homemade kerana rasa pandannya lebih kuat dan tidak memerlukan kuantiti yang banyak seperti jus pandan. 

Semak blog post saya sebelum ini untuk mendapatkan cara membuat 

ekstrak pandan homemade :  Ekstrak Pandan Homemade




Sebenarnya, sebelum saya upload tutorial bahulu pandan ini, saya telah cuba menggunakan acuan bahulu.  Walaupun acuan telah saya panaskan dan dioles minyak, tetap saja bahulu melekat pada acuan dan susah untuk dikeluarkan.  Dua kali cubaan tetap juga sama hasilnya.  


Tonton Video di Sini :




Saya ada google tips supaya bahulu tidak melekat pada acuan, antaranya ialah :

  • Acuan bahulu jangan dibasuh, hanya perlu dilap sahaja dengan kain tebal untuk membersihkannya.
  • Acuan bahulu perlu dijemur di bawah cahaya matahari supaya betul-betul kering, kemudian setelah dijemur, acuan disapu dengan minyak panas dan kemudian barulah disimpan.
  • Acuan perlu dipanaskan terlebih dahulu, kemudian dioles dengan minyak sebelum digunakan.
Tips yang pertama dan kedua tu saya tak buat, saya buat tips yang ketiga sahaja.  Tetapi saya tidak tahu di mana silapnya, bahulu tetap melekat pada acuan. Akhirnya, saya malas nak gunakan acuan bahulu tu, sudahnya saya pakai sahaja acuan muffin mini silikon ni, lagi mudah nak keluarkan.  Rasanya tetap sama dengan tekstur yang garing di luar dan lembut bak kapas di dalam.

Mungkin lain kali saya akan cuba lagi membuat bahulu menggunakan acuan bahulu.  Kalau menjadi, saya akan kongsikan resepinya nanti ya.  Resepi bahulu pandan yang menggunakan jus pandan segar ini sebenarnya telah direquest oleh seorang subscriber saya beberapa bulan lepas, saya tangguh dahulu kerana nak study resepinya dahulu.  Kalau menggunakan pes pandan memang mudah, tetapi kalau menggunakan jus pandan memang kena sesuaikan resepi untuk memastikan hasil bahulu pandan kita menepati citarasa dari segi rasa dan teskturnya.

Kalau anda tidak mempunya acuan bahulu atau acuan mini muffin seperti saya, boleh sahaja kalau nak bakar dalam kertas cawan ataupun loyang ya.  Cara untuk kita tahu sama ada adunan bahulu menjadi atau tidak ialah, adunan bahulu sepatutnya ringan dan tidak menjadi mampat seperti pes ya, jika telah menjadi mampat bermakna gelembung udara daripada telur yang dipukul sebelumnya telah pecah.  Kalau adunan sudah jadi seperti ini, tidak usah teruskan untuk membuat bahulu, sebaiknya adunan dijadikan seperti bingka sahaja ya.  Bakar atau kukus juga boleh.






Ada beberapa tips supaya adunan bahulu menjadi, antaranya ialah :

  • Gunakan telur pada suhu bilik.
  • Telur dan gula perlu dipukul dengan kelajuan agak tinggi sehingga mengembang dalam 3 kali ganda daripada isipadu asal.
  • Setelah itu, turunkan kelajuan mixer dan pukul adunan telur selama 1 ke 2 minit, tujuannya supaya adunan telur stabil dan tidak cepat jatuh setelah kita masukkan tepung.
  • Tepung digalakkan untuk disangai atau dibakar sebentar, selain supaya bahulu tahan lebih lama, tepung yang dibakar atau disangai ini akan menjadi lebih ringan.  Kemudian, tepung perlu diayak ya supaya menjadi lebih ringan.
  • Tepung jangan dimasukkan sekaligus, sebaliknya perlu dimasukkan secara bertahap dan kaup balik perlahan tapi cepat supaya gelembung udara yang terhasil dalam adunan tidak pecah.  Ingat, kita tidak menggunakan sebarang pengembang dalam resepi ini.

Jika anda suka makan bahulu tradisional ini, lepas ni bolehlah cuba membuatnya sendiri di rumah ya.  Rasa bahulu pandan ini sedap dan tidak kering, walaupun tidak menggunakan minyak atau pelembut seperti ovalet.  Bahulu pandan ini enak dinikmati sebagai sajian untuk minum petang.

Selamat mencuba!



Bahulu Pandan 








Kategori : Kuih Melayu
Masa Penyediaan : 20 minit
Masa Membakar : 20 minit
Jumlah Hidangan : Anggaran 50 keping




BAHAN-BAHAN :




5 biji telur gred A (suhu bilik)
1/4 sudu teh garam
180 gm gula pasir halus/ gula kastor | 3/4 cawan & 2.5 sudu besar
165 gm tepung gandum | 1 cawan & 5 sudu besar
7 gm tepung beras | 1 sudu besar
1-2 helai daun pandan (potong pendek)
30 gm krim santan KARA | 2 sudu besar
30 ml ekstrak pandan | 2 sudu besar
Coklat urai secukupnya





CARA MEMBUAT :


  1. Masukkan tepung gandum, tepung beras dan daun pandan yang dipotong pendek ke dalam kuali.  Sangai dengan api sederhana selama 5 minit.
  2. Tepung boleh dibakar menggunakan ketuhar pada suhu 160℃ selama 5 minit, kacau tepung sekali-sekala supaya sebati.
  3. Ayak tepung yang disangai/dibakar tadi dan ketepikan.
  4. Di dalam sebuah mangkuk, pukul telur dan garam dengan kelajuan sederhana sehingga berbuih.
  5. Masukkan gula dan pukul dengan kelajuan sederhana tinggi sehingga mengembang tiga kali ganda.
  6. Setelah itu, turunkan kelajuan dan pukul dengan kelajuan rendah selama 2 minit.
  7. Panaskan ketuhar pada suhu 180℃. 
  8. Jika menggunakan acuan bahulu, oles acuan dengan sedikit minyak dan panaskan di dalam ketuhar sehingga sedia untuk digunakan.
  9. Campurkan krim santan dengan ekstrak pandan.
  10. Masukkan 1/3 tepung yang diayak, diikuti dengan 1/2 campuran pandan. Kaup balik dengan perlahan menggunakan spatula atau balloon whisk sehingga sebati sahaja.  Campur sehingga habis mengikut turutan ini : tepung - campuran pandan - tepung - campuran pandan - tepung.
  11. Sembur acuan mini muffin silikon dengan cooking spray atay oles nipis dengan minyak supaya mudah untuk mengeluarkan bahulu.
  12. Sudukan adunan ke dalam lubang mini muffin sehingga hampir penuh. 
  13. Hias dengan coklat urai jika suka.
  14. Bakar selama 20 ke 22 minit menggunakan api atas bawah, pada rak kedua dari bawah sehingga permukaan bahulu kecoklatan.
  15. Setelah masak, tunggu sebentar kemudian bolehlah dikeluarkan dari acuan.
  16. Oles semula acuan bahulu atau mini muffin dengan sedikit minyak sebelum digunakan semula.
  17. Bahulu sedia untuk dihidangkan.






0 comments :

Post a Comment